Kan det betale sig for arbejdspladsen at kigge på stress?

ja, ja og ja. 

Stress er et fælles ansvar, og uanset om det er arbejdspres, private forhold eller en kombination af begge dele, så får det konsekvenser for den ramtes arbejdsindsat.

Hvorfor beskæftige sig med stress på arbejdspladsen
Selvom arbejdet  ikke altid er en del af problemet, så kan det er være en del af løsningen”. Udover de etiske grunde,  er det en helt oplagt årsag er, at det koster arbejdspladsen store summer, når først medarbejdere bliver så stressede, at de skal sygemeldes.

Fakta er også at stress koster organisationer endnu flere penge,  før medarbejderne bliver sygemeldte af det. Nemlig i sygenærvær, fordi medarbejdere, som går på arbejde med stress og mentale helbredsproblemer, ofte har en lang række symptomer som  for eksempel nedsat koncentration, hukommelse, evne til samarbejde og til at prioritere, som reducerer deres arbejdsevne mærkbart.  Sygenærvær kan reducere produktiviteten med helt op til 20-25 procent.

Dertil kommer at stress smitter, og spreder sig.

Kan vi gøre noget ved stress ?

JA! Det handler om at forbygge fremfor at helbrede.

“Vi ved at indsigt, positiv psykologi og opbygning af robusthed kan forebygge stress

Når man opbygger robusthed for at forebygge stress, handler det derfor i første omgang om at gøre både individer og organisationer klogere på sig selv

Det handler det om at hjælpe folk til en større selvindsigt ved at lære dem at fokusere på deres styrker, og hvad der gør dem stærkere frem for svagere” udtale fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Stress omregnet i kroner og øre: 
Eksempel:
En virksomhed med  100 ansatte:
1,3% af alle ansatte er dagligt sygemeldt af stress.
Dvs. at hver dag året rundt mangler du minimum en medarbejder grundet stress.
Med en gennemsnitlig månedlig lønning på 30.000 kr  plus pension, ferie osv.
Betyder det en årlig udgift for virksomheden på ca. 500.000 dkk.

I perioden op til en egentlig sygemelding, mindskes den enkeltes ydeevne med minimum 25%.

Derudover kommer sygemeldinger i form af forkølelser, influenza, maveonder og så videre grundet svækket immunforsvar.

Stress vil med følger koste en virksomhed med 100 ansatte minimum 750.000 om året.

 

Og stress smitter !!!!

 

Er man først en gang ramt af stress, er man fremadrettet mere eksponeret for tilbagefald end man tidligere har været.
Man bliver aldrig helt den samme igen. Men med de rigtige værktøjer, kan den enkelte komme styrket tilbage på arbejdsmarkedet.

 

Det er nemmere, hurtigere og med stor sikkerhed meget billigere at forebygge stress.

 

DU1 tilbyder skræddersyet løsninger for netop din virksomhed med fokus efter jeres ønske.

 

Eksempel:

  • 2 årlige tema dage af 4 timers varighed
  • 3 ugentlige enkelt sessioner af 45 minutters varighed på firmaets adresse

Samlet pris: 98.600.- DKK. Tryk her for at komme i gang allerede nu!